18 Pro Martinů Quartet
Lubomír Havlák – 1. housle
Libor Kanka – 2. housle
Zbyněk Paďourek – viola
Jitka Vlašánková – violoncello
Kvarteto Martinů se řadí mezi významné představitele české kvartetní školy. Soubor, který založili studenti Pražské konzervatoře v roce 1976, se formoval pod vedením osobností českého kvartetního umění prof. V. Moučky z Vlachova kvarteta a A. Kohouta ze Smetanova kvarteta. Jejich dalšími učiteli byli osobnosti světové kvartetní tradice – členové kvartetů Guarneri, Tel Aviv, Julliard nebo Amadeus.
Nedávná kritika napsala: „soubor je ve vrcholné formě a dlouhodobě patří mezi špičky kvartetní interpretace. Kvarteto Martinů má vlastní výrazný osobitý projev a vytříbenou zvukovou kulturu, a ke zdůraznění své individuality nepotřebuje žádné extrémní efekty.“
Úspěšný rozjezd původně Havlákova kvarteta nastartovaly výrazné úspěchy na mezinárodních soutěžích, odkud si kvarteto přivezlo 7 laureátských titulů. Mezi nejvýznamnější patří ocenění ze soutěže Yehudi Menuhina v Portsmouth, ARD Mnichově, Evianu (Francie), a ze soutěže Pražského jara.
V roce 1985 přijalo kvarteto do názvu jméno skladatele Bohuslava Martinů a zavázalo se tak k propagaci jeho komorní hudby. Pro vydavatelství NAXOS uskutečnil soubornou nahrávku sedmi smyčcových kvartetů B. Martinů, přičemž za druhé CD z tohoto kompletu kvarteto získalo v roce 2004 na prestižním veletrhu MIDEM v Cannes významné ocenění za nejlepší CD roku v kategorii sólové a komorní hudby 20. století.
K dalším oceněním patří Cena měsíce na britském hudebním portálu MusicWeb International za nahrávku Smyčcových kvartetů Leoše Janáčka, stejně jako za nahrávku Terezín Ghetto Requiem Sylvie Bodorové.
Během své bohaté hudební kariéry účinkovalo Kvarteto Martinů na prestižních koncertních podiích Evropy, Severní Ameriky a Japonska a spolupracovalo s rozhlasovými stanicemi BBC, Radio France, ARD, ORF nebo s Českým rozhlasem. Mimořádně objevná byla například jejich nahrávka tří Smyčcových kvartetů Františka Škroupa (vydaných hudebním vydavatelstvím Radioservis) nebo nahrávka Hobojového kvartetu prominentního amerického skladatele 20. století Elliota Cartera. ČR připravuje natočení Sonáty pro violu a smyčcové kvarteto Luboše Fišera.
Kvarteto dlouhodobě spolupracuje s jedním z nejúspěšnějších českých skladatelů Tomášem Svobodou, žijícím více než 50 let v USA. Během posledních 10 let nahrálo všech 12 smyčcových kvartetů tohoto skladatele žijícího a tvořícího v Portlandu (Oregon, USA) a na jednom ze svých turné po USA věnovalo jeho dílu právě v Portlandu dva koncerty a hodinový „live“ pořad pro americkou rozhlasovou stanici.
V roce 2015 vyšlo u Supraphonu dvojalbum s kompletními kvintety S. Tanějeva, na kterém se též představili americká pianistka Olga Vinokur, violistka Jitka Hosprová a violoncellista Jiří Bárta. Album získalo mnoho uznání od kritiků jak doma (Tip Harmonie) tak v zahraničí (Gramophone, BBC Music Magazine, Classica, Harmonie)
Hudební měsíčník Harmonie napsal: „Kvarteto Martinů, patří nejen do elity české, ale i světové a hraje s neuvěřitelným entusiasmem a virtuozitou…“ a francouzský časopis CLASSICA stejné CD hodnotil takto: „Kvarteto Martinů má velkorysé gesto… Dva smyčcové kvintety odhalují bohatství inspirace a svěžest, kterou interpreti zprostředkovávají ve svém moderním podání s bezkonkurenční elegancí. V klavírním kvintetu předčili dosud nejlepší interpretační pojetí Repina, Gringolse Imaïe, Harella a Pletněva“
Výsledkem velkého zájmu Kvarteta Martinů o hudbu 20. a 21. století je nahrávka komorního díla jednoho z nejvýznamnějších českých skladatelů Petra Ebena, jež vyšla v srpnu 2017 v Supraphonu nebo tři CD s hudbou amerického skladatele mladší generace Elliota McKinleyho.
V posledních třech sezónách Kvarteto Martinů vystupovalo na koncertech v USA, Švýcarsku, Belgii, Velké Británii včetně Gibraltaru, Holandsku, Izraeli, Francii, Španělsku, Japonsku a na Maltě. Kvarteto bylo pozváno k účinkování na významných českých festivalech jako Pražské jaro, Dvořákova Praha, Concentus Moraviae nebo Dny Bohuslava Martinů.
Kurzy komorní hudby PLAYWIP, jež kvartetisté pořádají na různých místech České republiky, jsou velmi populární a účastní se jich hudebníci a milovníci komorní hudby z celého světa včetně Japonska, USA, Kanady, Tchaj-wanu, Jihoafrické republiky nebo Nového Zélandu.