02 Led Tomáš Jamník
Tomáš Jamník (*1985, Praha) je český violoncellista, v současnosti žijící v Berlíně.
Jako jedenadvacetiletý zvítězil v roce 2006 na mezinárodní soutěži Pražské Jaro, kde obdržel řadu dalších zvláštních cen, včetně Ceny Českého rozhlasu, Ceny Olega Podgorného, Ceny Nadace Gideona Kleina, Ceny Nadace Pro Harmonia Mundi a Ceny Nadace Život Umělce. Stal se též finalistou a držitelem zvláštní ceny na soutěži Pierre Fourniere Award 2011 v Londýně.
Tomáš spolupracuje s mnoha světovými orchestry, v roce 2010 debutoval s PKF – Prague Philharmonia a dirigentem Jakubem Hrůšou v Schumannově violoncellovém koncertu. V následujících sezónách přišla pozvání od České filharmonie (Eliahu Inbal, Schumannův violoncellový koncert) a orchestrů v U.S.A., Izraeli, Španělsku, Japonsku a Německu. V roce 2013 absolvoval turné po Japonských městech s Filharmonií Brno a dirigentem Leošem Svárovským, během kterého se představil s Dvořákovým violoncellovým koncertem v Tokiu, Osace, Matsumotu, Fukuoce, Okayamě a Musashinu.
V sezóně 2015/16 se Tomáš vrátil do Japonska kde absolvoval recitál ve slavném sále “Kitara” v Sapporu a poprvé absolvoval koncertní turné v sousední Jižní Koreji. V březnu 2016 zaznamenal debut v Anglii s Philharmonia Orchestra a dirigentem Jakubem Hrůšou.
Jeho debutové album u firmy Supraphon v roce 2007 (s klavíristou Ivo Kahánkem, díla Janáčka, Martinů a Kabeláče) bylo časopisem Harmonie označeno jako “český debut desetiletí”. V roce 2010 natočil pro Supraphon kompletní dílo Antonína Dvořáka pro violoncello a orchestr se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a dirigentem Tomášem Netopilem. Toto CD obsahuje též Dvořákův téměř neznámý Koncert A dur, který je zde natočen v nové verzi Tomáše Jamníka za použití orchestrace Jarmila Burghausera. Tomáš se též často věnuje soudobé hudbě, v poslední době natočil či provedl díla Ondřeje Kukala, Jiřího Gemrota, Slavomíra Hořínky či Marko Ivanoviće.
Aby rozšířil své hudební obzory, v roce 2010 se Tomáš zúčastnil konkurzu a v mezinárodní konkurenci získal místo v renomované Karajanově Akademii v Berlíně. V rámci této akademie vystupoval jako člen Berlínské filharmonie, absolvoval komorní koncerty s dalšími filharmoniky a též získával hodiny u Ludwiga Quandta, prvního violoncellisty orchestru. V roce 2011 spolupracoval na komorních koncertech v Berlínské filharmonii se Simonem Rattlem, Reinhardem Goebelem, Leif Ove Andsnesem a Petrou Müllejans, uměleckou vedoucí Freiburger Barockorchester.
Jako komorní hráč vystoupil s Pavel Haas Quartet v Reggio Emilia a s mezzosopranistkou Magdalenou Koženou v Barbican Hall v Londýně. Je zakládajícím členem Dvořákova Tria spolu s houslistou Janem Fišerem a klavíristou Ivo Kahánkem.
Tomáš začal hrát na violoncello v pěti letech pod vedením Mirko Škampy a Martina Škampy. Po studiích na HAMU u prof. Josefa Chuchro a v Lipsku u prof. Petera Brunse pokračoval v Berlíně u prof. Jens Petera Maintze na Universität der Künste, kterou absolvoval v roce 2010. Zúčastnil se mistrovských kurzů u Trulse Mørka, Heinricha Schiffa, Jiřího Bárty and Gustava Rivinia a jako člen letní školy v německém Kronbergu studoval u Stevena Isserlise, Siegfrieda Palma, Young-Chang Cho a Pietera Wispelweye. V letech 2012–13 byl asistentem ve třídě prof. Jens Petera Maintze na berlínské Universität der Künste. Od sezóny 2015/16 byl uměleckým ředitelem Akademie komorní hudby, která úzce spolupracuje s německou nadací Villa Musica a systematicky se věnuje vzdělávání mladých hudebníků v oboru komorní hudby.