Christian Arming

Dirigent

Hudební ředitel Filharmonie Royal de Liège
Hlavní hostující dirigent Symfonického orchestru z Hirošimy

Christian Arming je jedním z nejvyhledávanějších rakouských dirigentů, velmi úspěšný na obou polích hudby – symfonické a operní. Od sezóny 2011/12 je hudebním ředitelem Filharmonie Royal de Liège, dříve byl hudebním ředitelem Nové japonské filharmonie v Tokiu. V roce 2017 byl jmenován hlavním hostujícím dirigentem Symfonického orchestru v Hirošimě.

Narodil se ve Vídni a studoval dirigentství pod Leopoldem Hagerem na Univerzitě hudebních a múzických umění ve Vídni. Jeho mentorem a silným podporovatelem jeho kariéry byl rovněž Seiji Ozawa, který jej představil v Bostonu a Tokiu. Ve 24 letech (roku 1996) se Arming stal šéfdirigentem Janáčkovy filharmonie Ostrava a o šest let později byl jmenován hudebním ředitelem Divadla Lucerna a symfonického orchestru (v letech 2002-2004).

Od vedení České filharmonie na zahajovacím koncertě festivalu Pražské jaro v květnu 2003 Armingova kariéra vzkvétala a následně dirigoval mnoho nejproslulejších evropských orchestrů, včetně Německého symfonického orchestru, Rozhlasového symfonického orchestru Frankfurt, Staatskapelle Weimar, Staatskapelle Dresden, Salzburg Mozarteum, Vídeňský symfonický orchestr, Orchestre de la Suisse Romande, Pražský symfonický orchestr, Orquesta Sinfonica de Barcelona, Orchestra Verdi Milan, Academia Nazionale di Santa Cecilia, Orchestre National de Belgique, Orchestre National du Capitole de Toulouse a RAI Turin. V květnu 2008 nahradil Arming Georgese Prêtreho na Akademii Santa Cecilia v Římě při dirigování Mahlerovy Symfonie č. 5, za nějž získal obrovský kritický ohlas a znovupozvání k dirigování orchestru v Mahlerově Symfonii č. 3 o dva roky později.

V Severní Americe dirigoval Bostonský symfonický orchestr stejně jako symfonické orchestry ze Cincinnati, Houstonu, Coloradu, Utahu, New Jersey a Vancouveru. Arming bývá každoročně zván na festivaly v Aspenu a Round Top ve Spojených Státech a v sezóně 2017/18 bude debutovat se symfonickými orchestry ze Saint Louis a Atlanty.

Jeho nejnovější úspěchy zahrnují debutové vystoupení s Taiwanskou filharmonií, stejně jako opětovné pozvání Symfonického orchestru NHK, Šanghajského symfonického orchestru, Národního polského rozhlasového orchestru, k němuž se Arming vrátil v listopadu 2017 s programem maďarské hudby. Dalšími důležitými koncerty sezóny 2017-18 zahrnují provedení Svatební košile Antonína Dvořáka s Pražským rozhlasovým symfonickým orchestrem na festivalu Pražské jaro a galakoncert hudby Charlese Ivese s Filharmonickým koncertem Monte Carlo, stejně jako speciální návrat k Janáčkově filharmonii při vystoupení na Mezinárodním hudebním festivalu Leoše Janáčka.

Armingova práce si získala od roku 1997 také řadu příznivců v operním světě, když dirigoval na zahájení Salcburského festivalu, okamžitě získal další opětovné pozvánky: Brittonova opera The Turn of the Screw v Cincinnati a nová produkce Straussova Růžového kavalíra v Triestu. Dále následovaly nové produkce Pucciniho Bohémy v Lucernu (2001), Straussovy Salome (2002) a Elektry (2003) ve Veroně a Borodinova Knížete Igora ve Štrasburku. Od roku 2004 spolupracoval s Frankfurtskou operou: dirigoval produkce Wagnerova Bludného Holanďana, Mozartova Dona Giovanniho, Janáčkovu Její pastorkyňu, Offenbachovy Horrmannovy povídky a v roce 2015 Dvořákovu Rusalku. Pravidelně diriguje opery v Tokiu, včetně, v posledních letech Debussyho Pelleas a Melisanda, Beethovenova Fidelia, Poulencovy Les Mamelles de Tiresias, Pucciniho Gianni Schicchi, Straussovy Salome, Zemlinského Eine florentinische Tragödie, Wagnerova Lohengrina a Straussova Netopýra. V červnu 2013 dirigoval také novou produkci Zemlinského opery Der Zwerg a od roku 2014 začal dirigovat Mazartovu Kouzelnou flétnu v turínském Teatro Regio a Borodinova Knížete Igora v hamburské Staatsoper.

Christian Arming má rozsáhlou diskografii, která zahrnuje díla Janáčka a Schuberta s Janáčkovou filharmonií, Brahmsovu Symfonii č. 1 a Mahlerovu Symfonii č. 3 a 5, Brucknerovu Symfonii č. 7, Verdiho Rekviem a Das Buch mit den sieben Siegeln Franze Schmidta s Novou Japonskou filharmonií. Jeho nahrávky s Filharmonickým orchestrem Royal de Liège – Franckova Symfonie v D moll (získala ocenění Diapason d’Or) a árií Wagnerových oper s Evgenyem Nikitinem (bariton/bas) – obě obdržely mimořádně pozitivní recenze v mezinárodním hudebním tisku.